Позакласна робота

  Математична вікторина. У світі цікавої математики
Мета:
·        навчити правильно говорити, відстоювати свою точку зору; сприяти спонуканню|спонуканню| кожного учня до творчого пошуку і роздумів, розкриття свого творчого потенціалу, сприяти розвитку кругозору |промові| ,
·        розвивати логічне мислення, в нестандартних ситуаціях, розвивати
інтерес до математики, її історії,
·        виховувати цілеспрямованість, наполегливість.

Прилади: аркуші паперу, призи переможцям.
На дошці: ”В математиці живе художник, архітектор і навіть поет”
О. Прінсгейм
І. Організаційна частина                                               
І. Вступна частина.
Правила гри
1.   У грі беруть участь 2 команди по 5 учнів.
2.   По черзі ставляться запитання командам.
3.   Гра складається з 6 конкурсів.
4.   Завдання|задача| кожної команди набрати як можна більшу кількість балів. Для цього необхідно правильно і швидко відповісти на питання.
ІІІ. Основна частина
Хід гри.
Як говорив М. В. Ломоносов „Математику вже тому вчити треба,  що вона розум до порядку приводить.» Доброго дня всім нашим глядачам, учасникам.  Геніальний французький учений Блез Паскаль, який в молоді роки пізнав найвищий політ музи, писав: «Предмет математики настільки серйозний, що не можна втрачати момент, зробити його трохи цікавішим».
Конкурси:
1. Розминка.
2. Роздуми.
3. Брейн-ринг.
4. Хто швидше?
5. Калькулятор.
6. Логіка
Учні оголошують назви команд.
Отже, беруть участь команди «Інтеграл» і «Теорема»
Перший конкурс «Розминка»
По черзі ставляться запитання командам. Кожне питання оцінюється в один бал. На роздуми по 30 с.
команда «Інтеграл»
1. Які числа називаються простими? іляться на себе і на 1)
2. Як називаються прямі, що не перетинаються? (паралельні)
3. Кут менший 90?… (гострий)
4. Як називається чотирикутник, в якого протилежні сторони паралельні? (паралелограм)
6. Як називається частина прямої, що має початок і немає кінця? (промінь)
7. Як називається відрізок, що сполучає вершину трикутника з серединою
 протилежної його сторони? (медіана)
8. Як називається кут, що дорівнює 90? (прямий)
9. Як називається трикутник, який має кут 90?? (прямокутний)
команда «Теорема»
1. Які числа називаються „складеними”? (більше 1 і не є простим)
2. Як називається кут більший за 90? (тупий)
3. Як називається чотирикутник, в якого тільки дві сторони
паралельні? (трапеція)
4. Число при множенні на яке добуток не змінюється? (1)
 5. Як називаються прямі, що перетинаються під прямим кутом? (перпендикулярні)
7. Як називається перпендикуляр, проведений з вершини трикутника до
 протилежної його сторони? (висота)
8. Як називається кут, що дорівнює 180? (розгорнутий)
9. Як називається трикутник, в якого дві сторони рівні? (рівнобедрений)
Натупний конкурс „Роздуми”.
Ви уважно слухаєте роздуми про якийсь математичний об’єкт. Якщо з першого роздуму зрозуміло про який предмет іде мова, відповідаєте і отримуєте 3 бали. Якщо ви незрозуміли або відповіли неправильно,  слухаєте другий роздум. Кажете відповідь і отримуєте 2 бали. А якщо ви відповіли на роздум номер три, то отримуєте 1 бал.
команда «Інтеграл»
1. Вони такі незамітні, але дуже потрібні, важливі, в геометрії без них неможливо.
2. Вони зустрічаються не тільки в геометрії, Але і у всіх книжках.
3. Іноді, коли учень не вивчив урок і погано відповідає, вчитель ставить  її в журнал і каже: «Підготовишся краще на другий раз, будеш відповідати»
 (Крапка)
команда «Теорема»
1. Вони бувають великі і маленькі, різного об’єму і одинакової форми, вони оточують нас всюди.
2. Вони… як сік Джафа , як пачка печива, морозиво таке також буває.
3. Майже всі приміщення мають таку форму. І зараз ми знаходимося всередині такого приміщення.
(Паралелепіпед)
Підводимо підсумки за два конкурси і переходимо до третього конкурсу „Брейн-ринг”. Як же оцінюється даний конкурс: кожне запитання оцінюється в один бал. Відповідає та команда, учасники якої перші підняли руку.
1. Якщо квадрат і ромб мають однакові сторони, то площа якої фігури
 більша?
(Площа квадрата більша, оскільки висота ромба менша за його сторону)
2. Вітрина, актриса, тритон. Яке число об’єднує всі ці слова?
(Три)
3. Що більше cos 40? чи sin 50??
(cos 40? = sin (90? – 40?) = sin 50?)
4. Як знайти центр кола, користуючись тільки косинцем?
(Покласти вершину прямого кута в точку кола так, щоб його сторони
 перетинали коло. Відмітити ці точки перетину, потім з’єднати їх –
 дістанемо діаметр кола. Таким самим методом побудувати другий діаметр.
 Їх точка перетину і буде центром кола)
5. Поясніть переклад і походженння слова «геметрія».
(«Гео» - земля, «метрейн» - виміряти)
6. Для перевірки того, що вирізаний кусок має форму квадрата, кравчиня
 перегинає його по кожній з діагоналей і переконується, що краї обох
 частинспівпадають. Чи достатня така перевірка?
(Ні, оскільки вказані дії задовільняють також і ромб)
Конкурс „Хто швидше?”.  Команди відповідають  почергово на запитання. За кожну правильну відповідь 1 бал. Якщо одна команда дала неправильну відповідь хід переходить до суперника. Якщо жодна з команд дала неправильну відповідь наступне запитання оцінюється в 2 бали.
1. Чому дорівнює 2-2?
(1/4.)
2. Чому дорівнює (-18)0?
(1.)
3. Чому дорівнює (-1)32?
(1.)
4. Якщо x2 = 1, то x = …
(-1 або 1.)
5. Графіком функції y = x2 є …
(Парабола.)
6. Графік функції y = x2 симетричний відносно …
(Осі ординат.)
10. Які лінії перетинаються в центрі вписаного кола?
 (Бісектриси.)
 11. Чому дорівнює сума кутів рівнобедреного трикутника?
 (180?.)
 12. Тригонометрія – це вчення про…
 (Тригонометричні функції.)
 13. Що означає розв’зати рівняння?
 (Знайти всі його корені або показати, що таких немає.)
 14. Які рівняння мають однакові розв’язки?
 (Рівносильні.)
 15. Основні фігури стереометрії?
 (Точка, пряма, площина.)
А зараз перейдемо до практичних завдань.
Наступний конкурс «Калькулятор»
Учням роздаються чисті аркуші паперу на яких вони будуть робити обчислення.
команда «Інтеграл»
1. 15,15 + 19,1 = … (34,25);
2. 73,8 : 6 = … (12,3);
3. 2,5 * 4 + 135,23 = … (145,23).
команда «Теорема»
 1. 9,16 + 6,15 = … (25,3);
 2. 92,4 : 7 = … (13,2);
 3. 124,43 + 0,25 * 4 = … (125,43). 
І останній на сьогодні та вирішальний конкурс «Логіка»
команда «Інтеграл»
1. Скільки пальців на двох руках? (10). А на десяти руках? (50)
2. Яке найбільше число можна записати у вигляді чотирьох одиниць? (1111)
3. Летіла група качок, одна попереду, дві позаду, одна позаду і дві попереду; одна між двома і три в ряд. Скільки летіло качок і яким чином? (Летіли одна за одною три качки.)
4. Лупа дає 4-кратне збільшення. Яким буде кут величною 2,5º, якщо його роздивлятися через цю лупу? (2,5º)
5. Швачка має кусок сукна довжиною 18 м. І щодня відрізає по 3 м. На який день вона одріже останній раз? (На п’ятий)
6. Шість рибаків з’їдять 6 судаків за 6 днів. Скільки судаків з’їдять 12 рибаків за 12 днів? (24)
команда «Теорема»
1. Скільки кінців у трьох палок? (6) У чотирьох з половиною? (10)У двох з четвертю?(6)
2. Який знак треба поставити між записаними цифрами 2 і 3, щоб мати число більше за 2, але менше за 3? (Кому)
3.Двоє батьків і двоє синів поділили між собою порівну 30 грн., причому кожен одержав по 10 грн. Як це могло трапитись? (Було три особи: батько, син, внук.)
4.Поділити півсотні на половину?(100) Одну гривню на 1/5? (5грн.)
5. Летіли галки і побачили палки. Якщо на кожну палку сяде одна галка, то для однієї галки не вистачить палки. Якщо на кожну палку сяде по дві галки, то одна з палок залишиться без галок. Скільки було галок і скільки було палок? (Три палки і чотири галки)
6. У Йозефа 100 мишей, деякі з них білі, а якісь - сірі. Відомо, що хоча б одна миша сіра, а з двох мишей хоча б одна – біла. Скільки сірих мишей було у Йозефа. (1 миша)
ІV. Підбиття підсумків
Підрахуємо бали і визначемо переможця.
Письменник Л. Толстой сказав, що людину можна оцінювати дробом, знаменник якого – це все те добре , що він думає про себе сам, а чисельник – це все те добре, що про цю людину думають інші.
Чим більший чисельник, тим більший самий дріб. Бажаємо всім, щоб щастя додавалося, горе віднімалося, щоб достаток примножувався, а кохання ділилося.
Дякую за увагу!

Математична гра „Великі перегони”
Мета: перевірити рівень засвоєння учнями основних понять математики, виявити вміння учнів застосовувати знання на практиці; розвивати інтерес до математики, кмітливість, логічне мислення; формувати навички міжособистісних стосунків.
На вечір учні 5-9 класів готують математичні ребуси, кросворди, головоломки, які вивішуються на коридорі школи за 3 дні до проведення вечора, щоб учні школи мали змогу ознайомитись з ними, розвязати. Учні 6-9 класів випускають математичні газети, якість та зміст яких оцінюється журі та впливає на результати гри.
За кілька днів до проведення гри учні самостійно готують 15 запитань з теорії математики для своїх суперників: 7 клас  для 6 класу, 8 для 7, 9 для 8, запитання теоретичного конкурсу для команди 9 класу готує вчитель. Запитання здаються вчителю для ознайомлення та корекції і до проведення гри тримаються в таємниці.
Команди учнів 6-9 класів знаходять за ігровими столами У клас, в якому проводиться гра „Великі перегони”, прикрашений математичними газетами, ребусами, головоломками,  На дошці розкреслена таблиця результатів, яка в ході гри буде заповнятися вчителем-ведучим, контролюють заповнення таблиці результатів члени журі. 

Музичний номер (учні 7 класу)

Куплети „Ода математиці”
(виконують учні 7 класу)

                        Математика – наука дуже строга й правильна.
                        Але вона свої має естетичні правила.

                        Графіки будуй красиво олівцем й лінійкою,
                        Транспортиром кут вимірюй, подружися з лінійкою.

                        Якщо гарно побудуєш, не закреслиш, не затреш –
                        В світ чарівний помандруєш, щось цікаве там знайдеш.

                        Нас оточують предмети – математика навкруг.
                        Ми ще зовсім не поети, та красу ми бачим тут.

                        Пропорційні, симетричні є у них властивості.
                        Математика – цариця знає всі їх цінності.

                        Логіка, краса та сила – ось її прикмети.
                        Всіх вона приворожила: мрійників, поетів.
           
            Оголошується склад журі, для суддівства конкурсу, до складу журі входять вчителі математики,..
           
            Проводиться жеребкування команд 6-9 класів, для визначення порядку відповідей на блоки теоретичних питань.


Блок теоретичних питань №1
            Теоретичні запитання читає спікер команди, що готувала питання. Після  колективного обговорення відповідь на питання дає спікер команди-суперника або доручає відповідь іншому члену команди. При правильній відповіді команда, якій задавалося питання отримує 1 бал. Якщо команда дає неправильну відповідь, команда-автор питань оголошує правильну відповідь і отримує 1 бал на свій рахунок. Якщо ж правильної відповіді не знає кожна команда, то право відповіді надається одній з команд, які не грають, і в разі правильної відповіді отримують 3 бали.
Математичні фокуси
            Учні готують математичні фокуси , демонструють їх за допомогою учасників гри та гостей.
            1. Запропонуйте комусь задумати будь-яке двозначне число. Першу його цифру помножити на 2. До одержаного числа додати одиницю. Далі цю суму необхідно помножити на 5 і додати другу цифру задуманого числа.
Коли скажуть, що отримали, можна легко назвати число, що загадали: для цього досить від названого числа відняти 5. Завжди матимеш задумане число.
            2. Запропонуйте комусь задумати число. Додати до нього наступне. До суми ще раз додати 9. Результат розділити на 2. А тепер відняти задумане число. Тепер можна відгадувати: завжди буде 5.
            3. Як відгадати   день народження.
Запропонуйте комусь написати на папері, якого числа він народився. Збільшити це число вдвічі, одержаний результат помножити на 10 і додати ще 73. результат потрібно помножити на 5, до добутку додати порядковий номер місяця народження. Від одержаного відняти 365. час відгадувати: перші два знаки (або один) покажуть число, а два останні – порядковий номер місяця.




Конкурс  „Анаграма”
            Учасника пропонуються аркуші паперу, на яких записано деякі слова або послідовності букв. Необхідно переставити букви так, щоб отримати слово, повязане з інформатикою і компютерами або з математикою. Відповідь дає команда, яка першою піднімає сигнальну картку.(За правильну відповідь команді  -1 бал)
1.      Велікд -  Евклід.
2.      Грампора – Програма.
3.      Корсет – Сектор.
4.      Кресна – Сканер.
5.      Ортом ін – Монітор.
6.      Таксиед – Дискета
7.      Форігап – Піфагор.
8.      Рипрент – Принтер.
9.      Ретамід – Діаметр.
10. Ремітент – Інтернет.  

Блок теоретичних питань №2

Математики сміються
            Учні 6 класу інсценізують смішинки, інтермедії про математику, цікаві випадки на уроці, числа та їх застосування.
1.      На уроці математики:
-         Твоя мама пекла сьогодні пироги?
-         Пекла.
-         Ти з’їв один пиріг, і мама дала тобі ще один пиріг. Скільки ти зїв пирогів?
-         Два.
-         Добре. Зїв ти ці два пироги, а мама дала тобі ще два.
-         Оце вже ні, стільки я не зїм!

2.      Приїхала бабуся в гості до онуків.
-         Ну, Васильку, скажи, скільки тобі років, і одержиш по цукерці за кожен рік.
-         Давайте, бабуню, я краще скажу скільки років вам.

3.      На уроці математики учитель запитав Петрика:
-Скажи, Як розділити сім груш між вісьмома товаришами?
- Найкраще зварити компот!

4.      Така історія трапилася вдома:
- Тату, допоможи розвязати задачу.
-  А ти сам подумай.
- Думав.
- Ну й що ж ти надумав?
- Тебе попросити.

5.      Скаржиться син батькові:
-         Тату, щось наш учитель плутає.
-         Чому ти так думаєш?
-         Учора казав, що 2 і 2 разом дає 4, а сьогодні, що 3 і 1 – також 4.

6.      Зустрілися два хлопчики – Петрик та Миколка. Петрик питає Миколку:
-         Скільки тобі років?
-         Три, а тобі?
-         Не знаю...
-         А ти Сірка бабиного Ганниного боїшся?
-         Боюся ...
-         Тоді два з половиною.

7.      Мама звертається до сина вранці:
-         Колю, ти не йдеш сьогодні до школи?
-         Ні.
-         Чому?
-         Бо вчора вчителька сказала нам, що той хто не розвяже задачі, нехай не зявляється їй на очі.

Вікторина
            Вчитель зачитує питання вікторини. Відповідає команда, яка першою підняла сигнальну картку. (За правильну відповідь команда отримує 1 бал).
1.      Скільки буде 3 десятки помножити на 2 десятки? (60 десятків).
2.      Летіла зграя качок. Одна попереду, дві позаду; одна позаду, дві попереду” одна між двома і три вряд. Скільки качок летіло? (летіли одна за одною три качки)
3.      Що спільного мають баобаб і рівняння? (корінь)
4.      Який знак треба поставити між двома двійками, щоб вийшло число більше за 2 і менше за 3? (кому)
5.      Спробуйте замінити рівність  ХІ+І=Х правильною, на роблячи виправлень. (Х=І+ІХ просто перевернути аркуш)
6.      За газету заплатили 1 гривню і ще половину її вартості. Скільки коштує газета? (2 гривні)
7.      Що важче кілограм  25-копійкових монет чи пів кілограма 50-копійкових? (кілограм 25-копійкових)
8.      Двоє гравців грали в шахи 2 години. Скільки годин грав кожен х них? (2 години)
9.      Три різних числа спочатку додали, а потім перемножили. Сума і добуток виявились рівними. Які це числа? (1, 2 і 3)
10. Два в квадраті – 4, три в квадраті – 9. чому дорівнює кут у квадраті? (90 градусів)
11. Кришка стола має 4 кути. Якщо один з кутів відрізати, то скільки буде кутів у кришки? (5)
12. Одне яйце вариться 109 хв. Скільки хвилин буде варитися 5 яєць? (10 хв)
13. Лазерний диск, на який інформацію можна записати лише один раз.(CD-R)
14. Кілька  зєднаних між собою компютерів.9мережа)
15. Найменша одиниця вимірювання інформації. (біт)
16. Число 666 швидко збільшити у 1.5 рази. (обернути на 180 градусів)
17. Що більше сума чи добуток всіх цифр? (сума, бо добуток дорівнює 0)
18. Діда зовуть Павлом Івановичем, його внука – Михайлом Миколайовичем. Як звати батька? (Микола Павлович)
Музичний номер (виконують учні 9 класу)

Пісня-пародія „Зеленеє жито”
Зеленеє жито, зелене,
А вже атестація в мене.
Зеленеє жито женці жнуть,
Вже інспектори до класу йдуть.

Зеленеє жито, зелене,
Маю з математики проблеми,
І міркує вся моя сімя:
Чи закінчу клас дев’ятий я?

Зеленеє жито, зелене,
Я дістану „шпору” з кишені.
Акуратно розвязки напишу –
Вже на другий рік мене не лишуть!

Конкурс підказка
            Команди по черзі отримують по 5 запитань. Ведучий називає три підказки, за якими слід відгадати, про що йдеться. Після першої підказки -3с на відповідь, потім дається друга підказка і знову 3 с. Після третьої підказки – 5 с на остаточну відповідь. Якщо слово відгадано після першої підказки – 3 бали, після другої – 2, після третьої – 1 бал.
Запитання для 6 класу
Помилки
1.      За це знижують оцінки.
2.      Відмінники їх роблять рідко.
3.      На них вчаться.
Площа
1.      Зазвичай знаходиться в центрі міста.
2.      Вимірюється у квадратних одиницях.
3.      У прямокутника – це добуток довжини на ширину.
      Множення
1.      З багатством це також може статися.
2.      Арифметична дія.
3.      Є така таблиця.
            Кут
1.      У класі їх чотири.
2.      Вимірюється транспортиром.
3.      Туди ставлять малюків.
      Пі
1.      Це постійно роблять немовлята.
2.      Знамените число.
3.      Відношення довжини кола до його діаметра.

Запитання для 7 класу
            Геометрія
1.      У ній одних теорем штук сто.
2.      Буває Евкліда, а буває Лобачевського.
3.      З грецької мови перекладається як землемірство.
      Координати
1.      Їх не вистачало дітям капітана Гранта.
2.      Військові їх не розголошують.
3.      Бувають  у точки на прямій і на площині.
      Логіка
1.      Вона потрібна, щоб не говорити дурниць.
2.      Коли одне випливає з іншого.
3.      Буває математична, а буває жіноча.
            Теореми
1.      Їх формулюють математики
2.      Є про трикутники, а є про кути.
3.      Їх треба доводити.
      Точка
1.      Архімед це просив, але йому не дали.
2.      Буває ... зору.
3.      Основна геометрична фігура.

Запитання для 8 класу
Циліндр
1.      Їх кілька у двигуні машини.
2.      Є також такий капелюх.
3.      Схожий на каструлю.
            Висота
1.      Її люблять льотчики.
2.      Відрізок у трикутнику.
3.      Буває над рівнем моря.
      Трапеція
1.      На ній виступають акробати
2.      Буває в пташиній клітці.
3.      Один із видів чотирикутників.
            Діагональ
1.      У кола її немає.
2.      Проходить із кута в кут.
3.      у ромбі вони перетинаються під прямим кутом.
      Мишка
1.      Буває біла, а буває сіра.
2.      Пристрій для введення інформації в компютер.
3.      Тварина з ряду гризунів.

Запитання для 9 класу
Дзвоник
1.      Найприємніше на уроці.
2.      Найнеприємніше на перерві.
3.      Буває ще й останнім.
      Драйвери
1.      Без них не буде працювати ні сканер, ні принтер.
2.      Компютерники їх називають „дровами”.
3.      Програми, необхідні для роботи пристроїв компютераю
      Екзамен
1.      Ним закінчується навчання.
2.      Якби його не було, ніхто б нічого не вчив.
3.      Буває вступний, а буває випускний.
      Формули
1.      Запамятати їх неможливо.
2.      За ними обчислюють.
3.      Їх повно у довіднику.
Вінчестер
1.      Є така гвинтівка.
2.      Важлива частина компютера.
3.      На нього записують фільми та ігри.
Блок теоретичних питань №3

Показуха
Перед початком конкурсу кожна команда вибирає представника, який має артистичні здібності. Обраний представник отримує аркуш паперу з назвою терміну, який йому необхідно показати своїм друзям. Якщо команда не справляється із завданням, то право відповіді переходить до суперників. ( Команда, що відгадала термін, отримує 1 бал)
            Завдання для конкурсу „Показуха”
            6 клас - дільник
            7 клас - бісектриса
            8 клас - медіана
            9 клас -  парабола
Музичний номер (виконують учні 8 класу)
Математичні частівки


Ми веселі дві подружки,
Із баяном – братиком
Заспіваємо частівки
Вам про математику.
Та невже ми заспіваєм
Вам про математику?


Знають Ігор, Коля й Вася,
Що в них з алгебри у класі
Іспит наближається.
А в щоденнику й в журналі
Двійки прибавляються.
Та невже ото насправді
Двійки прибавляються?

Отака в усіх нас доля,
Іспити – страждання:
Не дозволять нам списати
З алгебри завдання.
Та невже не зможемо справді
Списати завдання?



Розв’язав Петрусь задачу,
Тільки мінуса не бачив,
От і сталось, що лимон
Важить майже 8 тонн.
Та невже ото лимон
Важить справді 8 тонн?

На контрольній ловив гав,
Одиницю упіймав,
Підглядав в усі книжки –
Переплутав сторінки.
Та невже ото таки
Переплутав сторінки?
Біля дошки він стояв
І придумав чудо:
В теоремі прирівняв
До квадрата куба.
Та невже ото квадрата
Прирівняв до куба?

Хто задач не полюбляє,
Тим така і дяка:
Весь рік двійки заробляє
Й вийде лобуряка.
Та невже ото подяка:
Двійки в лобуряки.



Блок теоретичних питань №4
Конкурс „Математичний вірш”
            Кожна команда вибирає представника, який має гарні декламаторські здібності. Вибрані учні покидають зал, заходять по черзі і читають математичний вірш. Журі обирає найкращого декламатора, виставляються оцінки читцям від 4 до 1 балів.
714,15,12047
13,318,140,327
7,128,220,170,145
615,3,120
715,18,
2000035.


Гр
            Журі конкурсу підводить підсумки гри, виставляються бали за математичну газету, кросворди, ребуси.

            Підсумки гри „Великі перегони” оголошуються , вручаються дипломи переможцям, заохочуються учні, що взяли активну участь у підготовці і проведенні гри.


Математична подорож сторінками Червоної книги( урок-подорож)

6 клас


 «Усі наші біди – від напівосвіченості».
                                               М. Монтель.
«Земля не належить нам. Це ми належимо Землі»                Вождь племені сіу,1854р.
«Природа- такий самий унікум, як картина Рафаеля. Знищити її легко, відновити неможливо».


Урок -повторення
Мета: сприяти формуванню та розвитку в учнів інтелектуальних і творчих здібностей у процесі узагальнення та систематизації матеріалу; закріпити вміння та навички виконання дій з раціональними числами; розвивати логічне мислення; прививати любов до математики, виховувати активність і самостійність,  виховувати любов до природи.
Тип уроку.Урок узагальнення знань, умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
 Вступне слово вчителя.
Учись любити все навколо себе:
                           Траву і квіти,кущик, деревце
   Жучка і пташку,і блакитне небо,
Синьооке чисте джерельце,
І чисте небо волошкове
Та шепіт ніжних квіт,
Вербички листячко шовкове,
Весь дивовижний світ!
Поглянь на світ — це дивовижна казка!
А квіти — це, мабуть, душа землі.
                     Усе прийшло на білий світ, щоб жити,
   Щоб дарувати радість і красу…
                                                    Дмитро Білоус
Ми сьогодні будемо говорити про красу природи.
І. Актуалізація опорних знань
РОЗМИНКА «Чи знаєте ви відповідь?»
-          Який знак частки  отримаємо при діленні  чисел  з різними знаками?
-          Чому дорівнює модуль від’ємного числа?
-          Якому числу  дорівнює добуток двох від’ємних чисел?
-          Як відкрити дужки перед якими стоїть знак «+»
-          Чи правильно, що число 0 – від’ємне?
-          Чим відрізняються протилежні числа?
-          Як відкрити дужки, перед якими стоїть знак «-»?
-          Як додати два від’ємні числа?
-          Як додати  додатне і від’ємне число?
Діти, ви вже зрозуміли ,що сьогодні урок  у нас незвичайний.
Людина – це найдосконаліший витвір природи, її найбільш повний самовираз. Але ще Гіппократ (лікар та філософ Давнього світуIII-IV ст.) говорив: ”Коли людина живе і розвивається у гармонії з природою, вона буде здоровою, а порушення законів природи призводить до хвороб”.

Задача № 1. У стані спокою людина вдихає за один раз 0,5 л повітря; під час повільної ходьби – у 2,4 рази більше; під час швидкої ходьби – в 1,5 рази більше, ніж під час повільної. Скільки повітря вдихає людина в кожному з названих випадків?

Розв’язання:

1.     0,5∙2,4=1,2 (л) – повільна ходьба,

2.     1,2∙1,5=1,8 (л) – швидка ходьба.

Відповідь: 1,2 л .- повільна ходьба, 1,8 л. -  швидка ходьба.

Учитель .— Ця задача передбачає ,  що повітря чисте, але це можливо лише за умови незупинної роботи екологічно –переробної  фабрики по виготовленню кисню, яку ми називаємо природою.
Залежність людини від стану довкілля стає дедалі очевиднішою. З розвитком науково-технічного прогресу значно змінились умови життя людей. Людина все далі й далі відокремлюється від природи, мріє про тишу, про чисте повітря, часто забуваючи, що кожен з нас повинен піклуватися про стан навколишнього середовища.
У нашому житті охорона  природи має надзвичайно важливе значення. Сучасна флора України налічує понад 10 тисяч видів рослин. Проте через значний вплив людини на довкілля під загрозою вимирання опинились не тільки окремі організми, а й їхні угруповання. Тому з’явилася нагальна потреба охороняти рослини, тварини, довкілля,а отже , зберегти життя на Землі.
      Усім відомо ,що наша природа перебуває у небезпеці і потребує від людини    обережного, дбайливого ставлення до себе.
Сьогодні ми будемо подорожувати сторінками Червоної книги.
Найбільш чарівні творіння природи виявляються найбільш крихкими ланками живого світу. Тому за ідеєю відомого англійського зоолога, професора Пітера Скотта  в 1968 році була створена Червона книга. Міжнародна Червона книга складається з кількох великих томів .
Червона книга  — це книга, куди записуються тварини і рослини, які перебувають у небезпеці. Червона книга складається з чорних, червоних, жовтих і зелених сторінок .. Усна лічба із записом відповідей.

     Учитель. Стій, будь обережним! – попереджує червоне світло світлофора. І всі розуміють. Зупиніться, припиніть нищити природу, бо буде лихо! – застерігає Червона книга. Проте розуміють це, на жаль, не всі.


Учитель читає завдання кожного з двох варіантів, а учні записують на заздалегідь підготовленому аркуші тільки відповіді. Після закінчення – учні перевіряють роботи. Вчитель разом із учнями перевіряють правильність виконання даних завдань.

І варіант
ІІ варіант
  1. ( 1 )
1. ( 1 )
  1. 5,4 – ( –3,6)( 9 )
2. 1,2 – (– 7,8)                          ( 9 )
  1. ( 9 )
3. ( 9 )
  1. ( 2 )
4. ( 2 )


 Вчитель.
Отже, в Україні 29 жовтня 1992 року затверджено Червону книгу постановою Верховної Ради України. Давайте заслухаємо  розповідь про Червону книгу України.

Учень1.
Перша Червона книга, присвячена українській флорі та фауні, була видана у 1980 році під назвою «Червона Книга Української РСР». Перше видання Червоної книги України (1980 р.) містило опис 85 видів (підвидів) тварин: 29 — ссавців, 28 — птахів, 6 — плазунів, 4 — земноводних, 18 — комах і 151 вид вищих рослин.

     Після набуття Україною незалежності у видавництві «Українська енциклопедія» було випущене друге видання Червоної книги України: в 1994 році — том «Тваринний світ» , в 1996 році — том «Рослинний світ». Друге видання нараховувало 382 види тваринного та 541 вид рослинного світу.
Учень 2.
У 2009 р. вийшло третє видання Червоної книги України. До нього занесено 542 види тварині 826 видів рослин і грибів.
Червона книга України — анотований та ілюстрований перелік рідкісних видів та підвидів, що знаходяться під загрозою зникнення на території України, і підлягають охороні; основний доку -мент, в якому узагальнено матеріали про сучасний стан рідкісних і таких, що знаходяться під загрозою зникнення, видів тварин і рослин, на підставі якого розробляються наукові і практичні заходи, спрямовані на їх охорону, відтворення і раціональне використання.

      До Червоної книги України заносяться види тварин і рослин, які постійно або тимчасово перебувають чи зростають у природних умовах на території України, в межах її територіальних вод, континентального шельфу та виняткової (морської) економічної зони. Занесені до Червоної книги України види тварин і рослин підлягають особливій охороні на всій території України.


Задача.
том «Рослинний світ»
1980 р.-151 вид вищих рослин.
1996 р.-541 вид рослинного світу.
2009 р.-826 видів рослин і грибів.
 Давайте порівняємо кількість видів рослин у третьому порівняно з другим виданням, у другому порівняно з першим?
Відповідь.
     Кількість видів рослин у третьому порівняно з другим виданням збільшилась на 285 видів, а у другому порівняно з першим — на 390 видів. Таким чином, з урахуванням приблизно однакових проміжків часу між виданнями Червоної книги України, спостерігається певне уповільнення темпів зменшення втрати різноманіття видів рослин і грибів України.
 Вправа.  Запишіть дріб, чисельник якого – це кількість букв у слові «червона», а знаменник дробу – кількість звуків у слові «книга». (Дріб )
¾     Як називається цей дріб?
¾    Виділити цілу частину з неправильного дробу.
ІІІ. Розв’язування рівнянь.
Учитель. Природа потребує нашої допомоги. Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь більше про рослини, які потребують вашого захисту та порятунку.
Хто вони? Щоб дізнатися ,  необхідно розв’язати ряд рівнянь.

Учитель. Розташуйте корені даних рівнянь в порядку зростання і кожне число замініть складом.

– 14,5
під
– 7,2
сніж
4
ни
8,1
ки

Учні утворюють слово «підсніжники».


Учень 1: Першими провісниками весни є „сніжні квіти” – підсніжники. Саме вони мужньо борються з холодною зимою, зявляючись серед снігу.

Учень 2:

Ще  навкруги в лісах лежать сніги.
Та на горбочку, там, де сонечко пригріло,
Розцвів раніше від усіх і глянув навкруги
Малесенький підсніжник білий.
Його в полоні там держав мороз.
Однак не зміг його  він загубити:
Квіточка дихала, боролась, їй вдалось
Нарешті холод розтопити.
Учень 3:
    У перекладі з давньогрецької, підсніжник означає молочно – квітковий, тому що має білі квіти.
Всього у світі нараховують близько 18 видів підсніжників. Цікаво, що англійці називають цю квітку сніговою конвалією.
Учень 4:
    У світі спостерігається зменшення кількості підсніжників, що пов’язано з масовим зриванням квітів на букети, викопуванням цибулин. Через те ця квітка потрапила до Червоної книги України.
Фізкультхвилинка
              Хто ж там, хто вже так стомився
І додолу нахилився?
Треба дружно всім нам встати,
Фізкультпаузу почати.
Руки вгору, руки вниз, на сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки, поскачи на місті трохи.
Руки ззаду покладемо, головою поведемо!
Дружно всі присядемо і за парти сядемо.
    Учитель. А ось інші посланці зеленоокої Весни. Про які квіти ми будемо говорити далі? Для цього розв’яжіть приклад, а результат кожної дії поставте у відповідність літері з таблиці.
Приклад №1041 (1) (підручник «Математика 6 клас» під редакцією А.Г.Мерзляк)
Учень 1:

Ще земля в зимових шатах білих,
Та з – під снігу, майже непомітний,
Виглянув зненацька, серцю милий,
Соромливий пролісок блакитний.

Учень 2:
Проліски – провісники тепла. У народі їх називають квітами надії. Завдяки своїй красі і тому, що вони одним з перших відкривають весняний карнавал цвітіння, проліски майже повністю винищені. Вони занесені до Червоної книги і потребують охорони.

Задача на повторення
У першому томі Червоної книги зібрані відомості про
544 види рослин, яким загрожує небезпека, з них 408 видів – квіткових. Який відсоток квіткових занесено до Червоної книги?

Відповідь: 75%.
Учень 1:Біля населених пунктів  масово винищується цибуля ведмежа, підсніжники, сон чорніючий, конвалія. Навіть  в Голосіївському лісі, біля Києва, років 10 тому можна було знайти цілі галявини конвалій, чудові фіолетово – лілові килими сону. 
 Ось деякі рослини Кіровоградської області , які занесені до Червоної книги








Про всі види рослин та тварин, які занесені до Червоної книги, можна дізнатися з Інтернету, зайшовши на сайт Червона книга України. Рослини Кіровоградської області.

VІІ. Домашнє завдання.
Знайдіть відомості про дві рослини та дві тварини, які охороняються державою, та складіть про них задачу.

VІІІ. Підсумок уроку.
Ознайомлення зі сторінками Червоної книги ви продовжите на уроках біології та географії. Охороняйте природу, бо всі види тварин, рослин і плазунів потрібні. Нехай природа радує людське око своєю красою.
Вміймо природу любити,
Кожній рослині радіти,
Зупинімось – останній є шанс,
Ця планета не тільки для нас!

Математичний бій (сценарій заходу)
Мета: формування стійкого пізнавального інтеесу до математики,позитивник
взаємостосунків з однокласниками, навичок публічного виступу перед
аудиторією слухачів. Розвиток логічного мислення, креативності, інтелекту
учнів, навичок спілкування.
Ведучий 1 .Добрий день, дорогі гості .Ми дуже раді вітати вас на нашому математичному змаганні
Ведучий 2.Сьогодні у нас математичний бій  між  командами «Кмітливі» та «Розумні» ( кожна команда складається із 3 учнів 7 та 3 учнів 8 класів)
Ведучий 1. І саме ви будете свідками найцікавішої боротьби юних математиків з команд "Кмітливі" та "Розумні"
Ведучий 2. Багато залежить і від вас , шановні болілники,від того наскільки активними ви будете наскільки успішно виступите у змаганнях болільників.
Ведучий 1.Своє задоволення чи незадоволення діями команд і журі ви можете виражати оплесками.
Ведучий 2.Але в нашому змаганні не можна:
1.Вигукувати з місця , тупотіти ногами,свистіти.
2.Категоричо заборонено підказувати.
Ведучий 1.Журі може нагородити болілників за хорошу підтримку своєї команди .
Ведучий 2.Але журі може й зняти очки з команди, якщо її учасники або болілники порушуватимуть порядок змагань.
Ведучий 1.Представляємо вам журі(називають членів журі)
Ведучий 2.А зараз команди хочуть привітати одна одну

1. Вихід команд, їх вітання
Кожна команда по черзі виходить і вітається з суперниками,показує художній номер.

2 Конкурс. « Хто швидше?»
Завдання для першої команди
1. .Два сузір'я , які за формою нагадують два ковша(Велика та Мала Ведмедиці).
2. .Твердження , що має доведення (Теорема)
3. .Графік квадратної функції (Парабола).
4. Числова оцінка успіхів (Бал).
5. Міра ваги дорогоцінних каменів (Карат).
6. Напрямлений відрізок (Вектор).
7. Відношення протилежного катета до гіпотенузи (Синус)
8. Кут менший прямого (Гострий)
9. Дано трикутник. Чи можна провести пряму так, щоб вона перетинала всі його сторони?(Так)
10. Число, яке не впливає на суму (Нуль)
11. Мова програмування , названа на честь винахідника першої механічної обчислювальної машини(Паскаль)
12. Пристрій вводу інформації в комп'ютер (Клавіатура)
13. 2/3 прямого кута (60)
14. Що більше 1год.40хвилин чи 100хвилин? (Однаково)
15. Максимальна кількість розв'язків квадратного рівняння(Два)
16. Скільки вершин має тетраедр?(4)
17. Яким приладом вимірюють напругу? (Вольтметром)
18. Хто відкрив теорію відносності? (Ейнштейн)
19. 1% від кілометра (10 метрів)
20. Числа, які діляться на два (Парні)
Завдання для другої команди
1. Найвідоміша зірка у сузір'ї Малої Ведмедиці(Полярна)
2. Твердження , що приймають без доведення(Аксіома)
3. Графік лінійної функції(Пряма)
4. Кусок, частина чого-небудь(Осколок)
5. Множина точок простору , рівновіддалених від заданої точки(Сфера)
6. Зажим для з'єднання , закріплення проводів(Клема)
7. Частина прямої,обмежена з однієї сторонни (Промінь, півпряма)
8. Відношення прилеглого катета до гіпотенузи (Косинус)
9. Кут Більший прямого , але менший розгорнутого (Тупий)
10. Пристрій для запуску двигуна внутрішнього згорання (Стартер)
11. Число , яке не впливає на добуток?(1)
12. Всесвітня комп'ютерна сітка(Інтернет)
13. Найменша іншормація комп'ютерної інформації(1 біт)
14. 20% від розгорнутого кута(36)
15. Що важче 1 кілограм снігу чи 1 кілограм води?(Однаково)
16. Скільки вершин має куб?(8)
17. Яким приладом вимірюють силу струму? (Амперметром)
18. Якому з великих математиків належить вислів " Еврика"? (Архімеду)
19. Числа , які не діляться на два(Непарні)
20. 5/6 годин(50хвилин)

3.Конкурс болільників
Так як математики повинні вміти сформулювати теорему,протилежну до прямої,подію,протилежну до даної,то й ви повинні "переробити" вирази так,щоб отримати відомі або крилаті фрази.Отже,слово "да" замінюємо словом"ні" ,"чорне " замінюємо на "біле".Наприклад,маємо "Запрягайте дівчата кобил", отримаємо відому фразу"Розпрягайте хлопці коней".Спробуймо розпочати:
1.1 Кішка --ворог мавпи
Відповідь: Собака--друг людини.
2.1.Наша собака продала"Pedi gree pal"
Відповідь: Ваша кішка купила б "Viskas"
1.2.Відморозити їжака під спиною
Відповідь: Пригріти змію на грудях
2.2.Терпіти не можу засуху в кінці листопада
Відповідь: Люблю грозу на початку травня

Слово журі
За перший конкурс команди отримали такі бали(5 максимальна кількість)
1."Кмітливі" -
2."Розумні"-

3.Конкурс  капітанів
1.Ця назва походить від двох латинських слів "двічі" й "січу", буквально" що розсікає на дві частини". Про що йдеться?(Про бісектрису)
2.Слово , яким її називають ,у перекладі з грецького означає"натягнута тетива".Що це?(Гіпотенуза)
3.Фантастичний роман О. Толстого,у назві якого є математичний термін.(Гіперболоїд інженера Гаріна)
4.Траєкторія руху планет. (Еліпс)
5.Траєкторія руху тіла , кинутого під кутом до горизонту(якщо знехтувати опором середовища). (Парабола)
4. Пісенний конкурс
Команди по черзі співають по одному куплету пісні, яка містить числівники або математичні терміни, виграє та команда, яка більше заспіває пісень
Слово журі
1."Кмітливі"-
2.."Розумні"-
Журі називає переможця
Ведучий 1.Наш математичний бій закінчився . Дуже дякуємо командам,журі та болівальникам.

Ведучий 2.До нових зустрічей!




Немає коментарів:

Дописати коментар